Pages

04 August 2011

3 singgit, 5 bijik 2ringgit ?


Tertarik dengan entry kak rara tentang kueh yg makin mahal di jual di bazar ramadhan .
so cik fadh nk komen skit lar sbb semalam da terkena kan .

pasal kueh melaka a.k.a kueh kelepong
cik fadh ade buat 1st day berbuka dengan family hari tu .
da jadi kueh wajib tiap kali bulan ramadhan menjelma .
bukan lah susah pown nk buat, bncuh tepung, bulat2 masukkan gula melaka
gelek2 dan cmpak dalam air rebus menggelegak .
xsmpai 2minit, da timbul kueh tu da ley angkat .
pastu gomol dengan kelapa parut .
halahhh budak tadika pown bulee buat .

ni jual smpai 5ketul singgit, mcm la maintenance mahal sgt nk buat kueh tu .
erghhhhhhh melampau !

semalam g bazar, beli kueh cara manis .



haihhh bole plak 3singgit, 5bijik  2ringgit .
hamboii hamboiii awat ler smpai gitew non ! gulanyer da la xterase !
bile fikir balik 5 bijik 2ringgit 
bek beli singgit asing singgit asing .
dapat 6bijik ! btol x ???

halahhh owg meniaga sekarang ni, 
ptot bulan ramadhan lagi bnyakkan bersedekah
bukan lagi bnyakkan cekik darah !
balik kg sekali lg nnt, nk buat sendiri kueh cara manis ni, letak gula bnyak2 .
puas hati !

nasib blom ade dpt pengalaman dpt mkanan basi .
kalo sekali kene mmg esok tu dtg balik hntar balik mknan basi tu ! erghhhh

note : xsemua peniaga bersikap seperti ini, hanya segelintir yang fikirkan keuntung aje ;)



18 comments :

leya said...

huh btol tu..ttibe 5 dpt rm2 plak ek..baik amik asing singit2..dorg pkir kte ni mcm dh mamai dok bli tu ini so xkn prasan bnde2 cmtu..ehh mne bole! kte sbgai pngguna ade hak! cewahh ngeeee

cik fadh said...

leya : tu ler pasal . mcm2 taktik peniaga skang ni . even perot berbunyi gendang cina sekalipown time membeli, kiter ttp bole fikir time membeli . kiter sebagai pembeli ade hak ! haha

keabadianchenta said...

adat lah tu manje..owg niaga an.sape nk rugi smua nak utung an..lg pun xelok mkn manis2 ni manje syg..huhuhuh

keabadianchenta said...

adat lah tu manje..owg niaga an.sape nk rugi smua nak utung an..lg pun xelok mkn manis2 ni manje syg..huhuhuh

keabadianchenta said...

adat lah tu manje..owg niaga an.sape nk rugi smua nak utung an..lg pun xelok mkn manis2 ni manje syg..huhuhuh

si eJa said...

btulla, fadh. eja pun x paham apa konsep org meniaga skrg ni. pelik. kecewa sgt tengok org yg meniaga dekat pasar malam or bazar ramadhan skrg. rasanya tah apa2, mahal pulak tu. senang cite diorang ni meniaga asal boleh je....

MrS. F!zA said...

omak aih 5bji 2rrgit??giler kentang! kalo akk duk kpg setiap kali puasa mesti wajib ada kuih cara ni wan buat..hikhik.. eh baru smlm kita bt kuih gula melaka..mmg senang pon kan..tk rela nk beli yg mahai kt bazar!

*eh nk resepi puding roti ke?akk gugel je..hihi

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

hahah,mcm2 kerenah peniaga skang..

p/s: tq ke blog yer..

aTy _faRed~ said...

eerrkkk...... ade pulak orang meniage macam tu ek... orang jual tu tak terpikir ker..?? huhu

cik fadh said...

chenta : xelok mkn manis2 yer, abis kek secret recipe smpai 2 slice, coklat tambahan tuk konyel2 tu mkanan berasaskan garam ea cuk ? haha...

cik fadh said...

ieja : konsep jnji abis dan pendapatan berbaloi baloi gandanyer ! haha

cik fadh said...

mrs. fiza : haha mmg xberbaloi kuih senang buat beli kt bazar smpai 5bijik 2inggit . bazir bazir kak . hehe

cik fadh said...

nusha : kerenah manusia xkn abis kan . tq hit me back !

cik fadh said...

aty_fared : ermm die fikir untung jer, tu jadi mcm tu ;)

Asmara said...

Hi Fadh! nak buat kuih sendiri tak cukup masa kdg tu kan. masak2 boleh la. nak x nak kene la beli sikit. hehe.. Selamat berpuasa Fadh!

cik fadh said...

kak asmara : hehe fadh anak dara bnyak mase nk masak tp xckop barang2 nk buat jer . kene balik kg baru let wt mcm2 . hehe ..

Selamat Berpuasa Kak Asmara ;) mcm mane pkak situasi puase di Jepun ?

PinKy MoMMa said...

betul tu..tak smua yg meniaga lebih kurang camni..sbb tu sis suka buat di umah je (yg mana tau je la ;p)

yg tak tau kena gak la beli..tiba2 terbasi pulak ari tu..

pelik la bila RM2 jadi 5 biji je..kompius!

cik fadh said...

pinkymomma : ermm pelik yg amat2 . taun depan 4 singgit agaknyer . hadoiii