Pages

04 December 2011

please STOP making COMPARISON !


korang suka dibanding2kan x ?
maksud cik fadh dibandingkan dengan adik-beradik uols
dibanding dengan kawan2
dibanding dengan officemate/ housemate 
dibanding dengan sape2 je lahhhh...

ekcelli kalo perbandingan yang dibuat dua2 positif xpe
tapi sorang +ve sorang lgi -ve !


heyyyyy AWAK ! concern la skit hati n perasaan orang .
jangan SESEDAP mulot je membanding2kan orang .
masing2 ade keistimewaan n kekurangan masing2 .
AWAK sape nk nilai2 orang .

cer AWAK cermin diri awak dulu sebelum membandingkan orang
dan nak kata orang xreti buat itu dan ini .
ingat yer semua, masing2 ade bahagian masing2 yang belum selesai lagi .
straight 2 da point, i mean anak2 dara AWAK ker, anak CUCU CICIT awak nnt ker kann..

bukan nak kurang diajar lah kan, tapi siapa manusia bole tahan HATI
kalo orang buat COMPARISON yg -ve pasal diri kiter sendiri kan dan DEPAN2 kiter plak..
wajib TACING lah !

contoh :

dak kakak rajin n pndai buat itu ini, yg dak adik semuanyer xreti .
itu xreti, ini xreti ..

orang2 tua ni kan, kadang cakap men sedap mulot je .
mentang2 kiter ni muda, ape nak kene trima je ke ape orang2 tua cakapkan ?
heyyy sori lah !! aku jgn diusik, mulot lantang membela..
sekali lagi, bukan nak dikurang ajar lah kannnn..
kadang2 kiter ni tonggang terbalik buat keje, orang xnmpak .
disebabkan kiter ni perwatakan agak KASAR n SEMPOI, org fikir yg xptot je lar ek ?
fizikal, sifat dalaman n luaran semua KAU nk bandingkan ! DAMN !

orang tua memang WAJIB dihormati orang muda
tapi MINTA MAAF sgt2 lah, kalau orang tua jenis xhormat perasaan orang muda
nk dapat penghormatan dan disanjung bagai .

serius PANAS HATI !



cik fadh memang jenis melenting skit bab hati n perasaan ni ..


25 comments :

.ciknoey. said...

fadh, kebanyakan nya orang tua cmtu la..
diaorg nk tegur kita, nk suh kita improve, tp dgn cara yg salah..
aku pun salu kene cmni.
hangin jugak laa.
saba k.

mizz_kechique said...

betul².. dl kann, masa sepupu MK keje guru sementara, nenek MK suke bandingkan MK dgn dia, kata dia bagus.. skang dia dh mengganggur, yela, nama pun keje sementara..nenek MK baru la duk pesan macam².. haishh, bengang wei!!!

LydSunshine said...

Satu lagi selalu diperbandingkan tentang pelajaran. "Tgk Isabela ni, pandai belajar, dpt no 1 kat skolah.. Awk ni malas belajar, malu kat isabela.". Pedih jiwa kalau mak sendiri ckp mcm tu depan isabella dan emak isabela skali.

LydSunshine said...

Satu lagi selalu diperbandingkan tentang pelajaran. "Tgk Isabela ni, pandai belajar, dpt no 1 kat skolah.. Awk ni malas belajar, malu kat isabela.". Pedih jiwa kalau mak sendiri ckp mcm tu depan isabella dan emak isabela skali.

cik fadh said...

cik noey : ermm tu condemn org namenyer weyh..menahannnn je tiap kali kene compare..

cik fadh said...

MK : itu lagi panas hati tu kalo kene compare dgn kazen..huhu..

MadaM LaLa said...

DISLIKe button ditekan... mencik jugak..

cik fadh said...

Lyd : ha kalo bab stdy sgt2 sensitif tp alhamdulillah setakat ni bab stdy xde sape berani sentuh..

cik fadh said...

madam : huhu...

CintaZulaikha said...

haduhhh, kalau tanya kat akaklah mmg akak tak suka org membeza2 nih..lebey2 lagi org yg membeza2 tuh kekadang bukan makcik2, tp anak2 makcik tuh..kalau pikir, umur nak sebaya ja nih..depa cakap cam depa tuh tader anak plak kekadang, karang kalau bersuara, kata kita nih tak bersedara mara. tp pikir2 balik, watpe nak bersedara mara ngn org yg mulut dy cam longkang...sorilahh...

cik fadh said...

ermmm btol kak, yg suke membanding2 ni mmg puak2 kiter jugak . ape la sedara mare sendiri pown nk condemn kan, anak2 die berderet tu blum tau pe nasib lagi dok nk mengata org len..susah lah org mcm ni ..

rara pinkmafia said...

rara pon xseke dibanding kan.dan rara pon xpenah bandingkan org lain.

kdg2 org tua pon kena hormat org mud agak.

cik fadh said...

btol !

PopkoRn said...

ape yg boleh korn kata kan...

Jgn pedulik sape2 yg berkata 2...

tapi kita renungkan semula ape yg di kata kan 2, dan buat la sesuatu ape yg ptut di lakukan berdasarkan kata2 nya....

nurkaloi said...

aku suke apple hijau jerk hahah

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

selalu sgt nagn situasi mcm ni
diam x bererti kalah taw
buktikan kat theyols yg teori theyols tue sangat salah ngeeee

cik fadh said...

akan ku buktikan supaya mulot dorg dpt di zip..hohooo

msredcheesecake said...

Perbandingan utk kebaikan takpe...tapi kalau untuk merendahkan tak baikla kan....

cik fadh said...

mmg xbaik, yg kua xde yg baik,,dok menyindir xsudah2..

Zana Adieyza said...

fadh, adik beradik akk semuanya perempuan.. mmg selalu la mak cik2 buat perbandingan.. yg tu cantik, yg ni nape x cantik.. yg tu kurus, nape yg ni gemuk? hello, x semestinya adik beradik semua harus sama ok!!!! kmebar pun ada jugak bezanya tau!! mencikkkkkkk!

maaf, teremo lebih akk ko ni.. hahahahha

cik fadh said...

haha kak oii kiter ni same lar kak . adik beradik 3 perempuan bile jumpa kami ber3 sume dok membanding2..geram je, rase nk sekeh kepala sensorg..

emo jugak ! hehe

aTy _faRed~ said...

waaaahh..betul2 panas hati sekarang ni..:) memang tak suke ngan perbandingan...tak kisah ar ngan sape2 pon...kite adalah kite..orang tu orang tu ar kan..mane same...saje nak sakitkan hati lar tu...ggrrr... sabar ek cik fadh..biase dah tu...

Cho Zila said...

kalau dah orang tuatu memang ler gitu sifatnyer konon nak bagi motivasi tapi masalahnyer menambahkan beban punya.. sabo yerk ... tak semua orang tua tu fikirnya gitu...

cik fadh said...

kak aty : ermm sedey kak, makin besar makin bnyak plak perbandingannyer..semua ade je xkene kt mata org tua..ape ek dorg fikir ?

cik fadh said...

cho zila : ermm tu lar..nk dilawan org tua..sabar je lar kann..