Pages

18 December 2014

Pregnancy : 6 Bulan


Assalamualaikum...

Gigih aku paksa diri aku tuk update blog hari ni..idea nk update banyak tapi penyakit M tu berleluasa sgt..susah nak elak..tp hari ni aku kene paksa diri jgk bt atleast 1 entry..

Hari ni genap kandungan aku 6 bulan..alhamdulillah so far semua berjalan lancar..segala morning sickness dah berlalu selepas kandungan 4bulan..selera makan sume da kembali normal dan berat badan pown dah berjaya dinaikkan semula..last check-up mase 24hb Nov hari tu, berat dah naik 3kg mcm tu, then nurse cpt je isi borang suh aku MGTT (btol x) means kene minum air gula la..adoiii pasrahhhh tp lepas tu check up ngan doc, doc bg pelepasan sbb aku ckp kt doc "sy baru ade selera nk makan doktor..ritu berat turun, ni die baru nak naik semula ok la kan kan"..sambil2 tu bt muke kesian..then doc kata ok xpe lah, sy observe je awak dlu..xperlu minum air gula..yeayyyy ! pndai gak aku elak..ekekeke...tp next check-up ni iaitu selasa depan, tatau la dpt elak ke x..rase berat mmg naik berganda-ganda ni..puas dah cover makan makanan manis tp xboleh la..mengandung ni mmg aku suka makan bnde manis2..coklat aiskrim fuhhhh mmg buat ulam..hehe tgok la mggu depan nasib aku cm ne kan..

Ok sepanjang aku mengandung ni, ade beberapa makanan aku amalkan since masuk trimester kedua ritu..mase trimester pertama aku hnya consume ubat-ubatan dari KK shaja mcm folic acid, vit c dan iron tablet..masuk trimester kedua aku start consume shaklee..itu pown 2 bnde je iaitu B complex dan Omega Guard..lain2 shaklee xmo..aku bukan bangsa senang makan ubat..mengandungggg ni la baru aku berjaya disiplinkan diri dgn pelbagai ubatan..sebelom ni jangan harappp ! demimu anak, mommy jd org yang sgt berdisiplin tuk makan ubat..pil je ade 6 jenis ! paling bencik nk telan pil iron tablet tu..busukkkkk nak ! paling sedap vit C sbb manisssss nakkk...hikhik



Aku penah menangis mase kandungan aku nak masuk 5 bulan..sbb aku baru perasan aku kurang amalkan makanan2 sunnah nabi semasa mengandung..aku rase aku mak yang teruk..xambil berat pasal kandungan..ishhhh menangissss tau dkt suami ckp syg ni terukkan..xmakan makanan berkhasiat pown tuk baby..teruk teruk ! then suami aku pujuk, die kata xpe, nnt kite pg beli..lg pown sblom ni syg xde selera nk makan lg..so mmg xteringin nk makan mcm2..ok2 fineeeeee lepas tu terus terjah kedai jamu2 cari makanan amalan ibu mengandung..aku beli Pati Delima Gulsan, beli Madu, beli Habbatusauda dan jugak kurma ! oke aku rase tu pown dah cukop, xreti mane satu nk telan dah ni..wuaaaaaa ! sekali lagi demimu anakku ! mommy sayang kamu tau..segala pahit madu sume mummy sanggup telan supaya kamu dapat rase semuaaaaaa...haha ha lagi satu mummy xlupe bagi kamu minum susu kambing tau tau..mummy beli susu kambing brand Hi-Goat tu sbb dlu anak dara penah minum..rase ok laaaaaaa..sekali minum sedap je..tp dah tiap2 hari baba kamu bancuhkan suh minum, rase mcm terseksa jiwa raga nk abiskan 1 mug susu tu tiap malam..mummy mmg dah ckp kt baba awal2, kalo abg xbancuhkan susu, syg mmg xkn minum susu tu..bahahaha tp bile baba da bancuh, mummy kene la minum sampai licin ! demimu anakkkk ! nnt kuar, harap kamu xkene kuning eh eh..aaminnnn



So esok aku dah masuk trimester ke-3, mgkin dah boleh jinak2 mkn VCO plak..minyakkk ! euwww..tp xpe demimu anakk ! haha blom pg beli pown lg sbb igt nk beli set pantang Tanamera tu..dlm tu ade siap2 vco yg mmg bole amalkan semasa mengandung lg kan..so dah jimat dah kt situ..bole sapu kt perut, bole makan, bole guna tuk urutan perineum..bagus VCO ni..set pantang mmg dah lame survey dan aku tertarik dgn 2 set pantang iaitu set Nona Roguy dan Tanamera ni..tp rase Tanamera win lah kt hati ni sbb die guna bahan2 semula jadi, so xde masalah nk susukan baby nnt..then dlm set tu complete sume ade 11 item yg best2 termasuk bengkung..harga pown berptutan..ok lah cmfirm..cuma aku suka phytonatal NR jgk..wahahaa sume nak ! ok2 x..tanamera only !

Preparation barang2 baby???? haha yang ade ni je 1% dari 100% iaitu checklist !!!! oke siyes aku mmg blom start beli ape2 pown lg sbb hati blom tergerak lg nak start membeli tp survey2 tu ade dah dan mmg lately ni aku dan suami da mule rancak survey2 keperluan baby..banyak betol kehendak dari keperluannnn..ishhh tu yang malas nk survey tu..xpe aku akan try tapisss kehendak tu sebaik mungkin supaya tidak berlaku pembaziran yang enggak2..in syaAllah soon kami akan start membeli..semoga dipermudahkan..





hyeee ! ini sy mase sy 20 minggu (5bulan) mummy scan 4d nak tgok gender sy..gynae mummy kata sy kurus je tp leher jinjang, hidung terpacak ! cmfirm gegirl ! 

ekcelli, sedih tau doc kata baby aku kurus..time tu mmg berat badan tgah merudum, selera baru nak ade..hopefully lepas ni scan baby dah gemok sbb aku dah makan banyiakkkk ! haha. eh yke idung terpacak ni? hidung mummy pesek kembang je, hidung baba mancung tp lobang idung besar..bahahaha

gender? doc kata xnmpak bebird pown antara 2 kaki baby..in syaAllah perempuan..tapi nape naluri aku kata lelaki ekkkk? xpe to be comfirm, doc suh dtg lg scan bulan januari nnt..lmbtnyerrr nk tggu..tape2 mummy sabarrrr !

Dah penat menaip, apepon doakan aku semoga trimester ke-3 ni berjaya diharungi dgn jayanya..baby kuar ontime ! aaaminnnn..

tata !



nenek, sape yang ngandung ni? mummy ke nenek??? perot nenek !! hahahahaha





10 comments :

Mrs NurulAsyraf said...

Take care dear..tak sbr nk ada baby jugak..:)

cik mah said...

Ala2..comelnyer..cepat2 cari brng bby .t dah perut makin besar..xlrt t...n penat...take care ye..

Rina Ellisa said...

take care fadh :)

semoga semua nya berjalan lancar.. Amin.. :)

MizzTina said...

insyaAllah moga dipermudahkan..

Nuriesya Nadia said...

Take care Fadh !

e k i n ♥ y u s r i said...

waaahh...
gegirl
tahniah fadh
selamat menempuh sehingga 10 bulan!
hehehe

Lyaa Suriany said...

Comel je perut.

Pnyakit m tu mmg pnyakit rasmi kot. Lya mls mandi. Lg trkk

Keyna said...

hahahah.. nakal la kak fadh nie... cakap peyot nenek gitu...

btw, take care baby dan mak baby pun kene care juga taw... semoga selamat bersalin dan semuanya sihat hendaknya.. :)

dada said...

Take fadh... kejap jea dah 6bln kan

dada said...

Take fadh... kejap jea dah 6bln kan